Ponovili boste, kar smo že naredili v šoli in snov še malo utrdili.

  • V zvezku že imate naslov naslov VELIKA IN MAJHNA ŠTEVILA.
  • Vse primere in pravila (kar je zapisano z rdečo barvo) zapišite v zvezek, če tega še nimate.
  • Zapišimo število triindvajset milijonon sto tisoč: 23 100 000. To število ima veliko ničel, zato lahko njegov zapis skrajšamo, tako da ga razstavimo na produkt, v katerem bo eden od faktorjev desetiška potenca:
  • Prvi faktor je število 231, kar je še vedno precej veliko število, zato postopek lahko nadaljujemo, dokler ni prvi faktor število med 1 in 10:
  • Še en primer:
  • V zvezek zapišite: Velika števila pregledneje zapišemo kot produkt števila med 1 in 10 ter desetiške potence. Tak zapis imenujemo eksponentni ali znanstveni zapis.

Zapis 4,531 ∙ 107 je torej eksponentni ali znanstveni zapis števila 45 310 000 (Ali znate prebrati to število?)

  • Včasih pa želimo tudi obratno: število, ki je zapisano v znanstvenem načinu, zapisati na “navaden” oz. standarden način. Postopek je tak, da se najprej “znebimo” decimalne vejice v prvem faktorju, nato dodamo toliko ničel, koliko desetk nam ostane:

Nekatere desetiške potence imajo tudi svoja imena:

  • 103 = 1 000 = 1 tisoč
  • 106 = 1 000 000 = 1 milijon
  • 109 = 1 000 000 000 = 1 milijarda
  • 1012 = 1 000 000 000 000 = 1 bilijon
  • 1018 = 1 000 000 000 000 000 000 = 1 trilijon

Ponovimo sedaj, kako je z negativnimi eksponenti. Zadnjič smo se naučili, kako potenco z negativnim eksponentom zapišemo z ulomkom npr.

Poglejmo sedaj, kako lahko potence števila 10 z negativnimi eksponenti uporabimo za zapis majhnih pozitivnih števil.

Ali še drugače:

Pa še en primer:

Iz eksponentnega zapisa pa navadnega lahko dobimo tako:

Velja pravilo: Množenje z negativno potenco števila 10 premakne decimalno vejico za toliko mest v levo, kolikršen je eksponent potence.

  • Rešite naloge v učbeniku: str. 95/65, 66, 69
  • Dodatna naloga: 95/72

Na spodnji povezavi imate po en rešen primer iz vsake od nalog iz učbenika. Primere za posamezne naloge in podrobneje, kako kaj izračunati, pa lahko najdete tudi med razlago snovi.

  • Rešite PREVERJANJE, slikajte in pošljite svoji učiteljici do 15.00 ure.

(Visited 253 times, 1 visits today)